Aji morin eskivi, budrir mudr chovildá, aji beji eskivi, tašijirár boká chovildá.

Je to vražda?

27. ledna 2011 v 2:33 | el-pavstrom
Stretol som sa z rôznymi postojmi k samovražde. Niektorí ju odsudzovali a vyhlasovali samovraždu za zbabelosť. Za útek od zodpovednosti a čojaviem ešte za čo. Isteže je to útek a každý prípad treba posudzovať individuálne - čo spravidla nejde, pretože o pohnútkach samovraha málokedy niečo bližšie vieme.
Dokážem si však predstaviť situáciu, keď skutočne nenachádzame východisko, ani úľavu. Napríklad dlhotrvajúce bolesti, ktoré ani medikamenty nedokážu utlmiť. Viem, že existujú preparáty, ktoré utlmia každú bolesť, ale človek pri nich prakticky spí väčšinu času. Keď k tomu pridáme bezvýchodiskovú situáciu, v ktorej tušíme, že aj tak už bude koniec, a ak navyše ani najbližší príbuzní nejavia o človeka záujem, neodsudzoval by som takého pacienta, že sa snaží skrátiť obdobie toho preňho už nedôstojného života.
Celkom inak sa pozerám na nezrelé vydieranie samovraždou, ktoré býva tiež časté, ale ktorým nikto aj tak nedosiahne svoj cieľ. Ak sa potom nešťastnou náhodou takému vydieračovi podarí zavŕšiť, čo vlastne nechcel, zostávajú pozostalým len oči na plač.
Samovražda je vražda, ale v niektorých prípadoch je to menšie zlo.
Neviem si v tejto chvíli predstaviť, že by som sa sám zabil, ale nemôžem ani vedieť, čo mi ešte budúcnosť prichystá..
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Eva2 Eva2 | Web | 27. ledna 2011 v 9:38 | Reagovat

Nezlob se na mne, ale sebevražda je zbabělost postavit se sám za sebe, je to útěk od starostí, problémů a bolesti, kterou si způsobujeme sami. Neznáme svoji vlastní cenu, nevážíme si sami sebe, nestanovili jsme hranice, vnitřně se nemáme rádi, a tak není divu, že reakce okolí, je taková, jaká je. Ubližujeme sami sobě a necháváme si ubližovat, protože jsme popřeli sami sebe a odmítli jsme zodpovědnost za svůj život. Nikdo nám nedokáže poradit, ani dát návod, jak máme žít. Tu cestu si musíme najít sami,ale to znamená vážit si sám sebe, mít se rád, postavit se za sebe a nekrčit se v koutě, když kolem padají hromy a blesk z úst jiných lidí.

2 edithhola edithhola | E-mail | Web | 27. ledna 2011 v 14:56 | Reagovat

Menší zlo je jen menší zlo. Takže průser taky. SAle článek s emi líbí. Dám ho do svého žebříčku na TT .

3 Vendy Vendy | Web | 27. ledna 2011 v 22:17 | Reagovat

[1]: Dovol, abych ti odporovala. Některé problémy a bolesti si nezpůsobujeme sami, existují lidi, kteří ti dokážou udělat ze života peklo. Například.
Přitom však musím přiznat, že v něčem máš pravdu. Ale aby se člověk naučil mít rád, trvá delší dobu. A určitě k tomu nepřispěje situace, kdy se třeba octne bez práce (opakovaně), v dluzích(které nemůže zaplatit), případně mu ještě v té době zemřou blízcí (rodiče, manželka...).
Přežít a vydržet je jistě odvaha. Ale ne každý ji má. A myslím, že mnozí v moment sebevraždy prostě zkratují. A kdyby v ten moment byl někdo poblíž a přečkal s nimi chvilku krize, tito lidi mohli žít dál.
Nechci se tímto sebevrahů zastávat, ale ani je odsuzovat. Odsoudit je totiž strašně lehké, když neznáš pozadí, ani psychiku těchto lidí.
(Nemluvím teď o lidech, co si podřezávají žíly proto, že je třeba opustila holka - kluk, nebo že dostali pětku na vysvědčení, i když v druhém případě bych spíš obžalovala rodiče, protože v potomkovi vzbudili tak strašný pocit viny, že to neunesl.Jo, dá se namítnou, že se potomek mohl líp učit...)

4 Janika Janika | Web | 30. ledna 2011 v 12:24 | Reagovat

Chodím za jednou známou do domova důchodců a vidím, jak strašlivě nedůstojné může být stáří. Je to bezvýchodnost, hrůza, bolest, naprostá ztráta soukromí, svobody a lidské důstojnosti. Ukončit život včas a důstojně je právem člověka.

5 Vendy Vendy | Web | 30. ledna 2011 v 13:37 | Reagovat

[4]: Možná máš zčásti pravdu. Ale já to vidím tak, že v mnoha případech by v domově důchodců nemuseli být, mohli by být doma u své rodiny. V prostředí, kde se cítí doma, v místech, které znají, se svými vnoučaty a sousedy.
Trend vrážet rodiče do domovů důchodců je nedůstojný.
Připouštím, že když situace vyžaduje celodenní péči, je to něco jiného. Ale mnoho důchodců je ještě soběstačných a je to jen sobectví jejich dětí, že je nemůžou vzít k sobě (i když, pokud žije rodina v dvoupokojovém bytě, těžko může přibrat babičku s dědou... takže je to vždycky individuální.)

6 ratka ratka | 30. ledna 2011 v 15:50 | Reagovat

pro me je samovrazda nejvyssim projevem svobody. pravo na vlastni smrt.

7 Janika Janika | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 20:34 | Reagovat

[6]: Souhlas s ratkou.

8 Latryna Latryna | Web | 3. února 2011 v 6:55 | Reagovat

Rodičia nám dali život, ktorý sme neskôr začali žiť sami a sami sa rozhodujeme o veciach. Ak má niekto pocit, že nedokáže ďalej a chce so životom skoncovať, je to len jeho rozhodnutie a má na to právo. Nepáči sa mi ale rozhodnutie takých, ktorí skočia trebárs s nadjazdu pred vlak alebo pred auto, čím spôsobia problémy vodičom. Ak sa niekto rozhodne so životm skoncovať, nemal by to robiť tak, aby s tým mal problém aj niekto iný.
Myslím, že aj eutanázia by mala byť zavedená, pretože mnohí dlhodobo pripútaní na ložko s nevyliečiteľnou chorobou dlho trpia v bolestiach a ostatní čakajú, kedy to skončí vykúpením - smrťou.
Takže, to je môj názor - prajem krásny deň!

9 Honzíq Honzíq | E-mail | Web | 28. září 2011 v 0:52 | Reagovat

Třídní původ? Moji předkové byli neandrtálci, takže díky za info:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama